Sammanfattning av 2019

Sammanfattning av 2019

Efter 2018 som blev lite av ett mellanår för teamet hade Team NYBE nu bara ett mål - två bilar i toppen av SM-tabellen. Det fanns nu en helt ny beslutsamhet, 2019 skulle vara större och bättre än alla tidigare år. Detta året skulle  det skrivas egna noter för att maximera resultaten.

Robin och Mathias inledde året med att rada upp pallplatser; en andraplats i Bergslagsrallyt i Ludvika som de följde upp med en tredjeplats i SM-sprinten. I Simrishamnmixen var Robins Corolla den enda NYBE-corollan som kom till start och ekipaget missade precis förstaplatsen.  

I Midsommardansen kom Robin och Mathias första större motgång. Paret ledde både i sin klass men även totalt, bränsleproblemet som uppstod svider därför lite extra när säsongens första vinst gled ur händerna. För Jonas och Martin var det i Midsommardansen det lossnade för dem. De tog både sin och Team NYBE:s första seger för året.

Höjdpunkten halvvägs in på säsongen blev SSR den 30 maj. Båda bilarna gick ut stenhårt från första sekunden och Robin och Mathias ledde klassen direkt medan Jonas hakade på strax bakom. Lördagen startade mindre bra för Jonas som halkade ner till en fjärdeplats medan Robin och Mathias fortsatte som de avslutade dagen innan. De var nu i ledningen med 17,2 (!) sekunder. Under SS8 körde Jonas utmärkt och återtog sin andraplats medan Robin fortsatte ånga på längst fram. När tävlingen var över kunde vi konstatera att Team NYBE tagit sin första dubbelseger. Teamchef Mathias beskrev bedriften som en ren dröm efteråt. Eftersom Robin valt att ta sin Joker i just denna tävling tog han en stor ledning i SM-tabellen vilket bådade gott.

Den 28 juni var det dags för SM-sprint igen. Här hoppade Maja Bengtsson in jämte Jonas och paret började med väldigt bra tider i kvalåken precis som Robin och Mathias. Båda bilarna stod i finalen. Jonas och Maja pressade sig så hårt det gick men begick att litet misstag i sista sväng vilket resulterade i en femteplats. Robin och Mathias fightades med Daniel Wall om förstaplatsen i båda finalåken. Robin behöll formen från SSR och lyckades ta förstaplatsen. Detta var Robin och Team NYBE:s första SM-guld!

Här var Robin och Mathias inne i ett riktigt stim. I Dackefejden tog de hem sin tredje vinst för säsongen. Tyvärr för Jonas och Martin var de tvungna att bryta redan efter SS1. Efter denna tävling var det uppehåll i SM och Teamet förberedde sig för Kolsva.

Förberedelsen inför Kolsva innehöll mycket skruvande på båda bilarna och sena kvällar i garaget. För Robin och Mathias blev tävlingen en mardröm. Redan i början av tävlingen uppstod problem med bilen och ekipaget låg nu på en 20:e plats. De lyckades tillslut köra upp sig till en tiondeplats, ett bra resultat med tanke på hur tävlingen utvecklade sig men i det stora hela en besvikelse. För Jonas blev Kolsva det motsatta. Under inledningen låg Jonas och Martin på en andraplats men de höjde tempot rejält under resten av tävlingen. Resultatet? Förstaplats och med det var Jonas första SM-vinst ett faktum. Med detta plockade ekipaget hem viktiga poäng i SM-tabellen där Robin alltjämt låg etta.

Vi var nu framme vid den femte och näst sista SM-tävlingen, Linköping & East Sweden Rally. Robin och Mathias var tillbaka i Linköping där de 2017 råkade ut för en våldsam krasch . Detta märktes inte alls under SS1 då paret tog ledningen med 2,3 sekunder. Ledning i tävlingen och en hälsosam ledning i SM-tabellen, det såg riktigt bra ut när teamet gick och la sig under fredagskvällen. Lördagen blev inte alls som någon i teamet ville. Robin och Mathias var tvungna att bryta men satsade på att starta om senare under dagen. För Jonas och Martin såg det ganska bra ut. De låg på en fjärdeplats och klättrade upp till tredje efter SS6. Tyvärr var även de tvungna att bryta. Det positiva man kunde ta med sig från helgen var att när man väl körde hade tempot sett lovande ut.

Nu hade Robin och Mathias fortfarande ledningen i SM-tabellen men marginalen till tvåan hade minskat till endast 1 poäng. Jonas smög med på en fjärdeplats och han hade sparat sin Joker-tävling till Blekinge, säsongens sista tävling. Detta innebar att om Jonas vann tävlingen hade även han chans på SM-guldet. För Robin skulle en vinst säkra guldet.

Efter 4 sträckor på fredagen låg Jonas 1a och Robin 2a, detta innebar att Jonas behövde slå Robin även på power stage för att ta SM-guld. Förarna gick till vila väl medvetna om vad som krävdes nästa dag. Körningen under fredagen och lördagen var fantastisk från båda ekipagen, Jonas började otroligt bra och Robin ökade successivt sin fart. De var oskiljaktiga fram till sista sträckan där allt skulle avgöras. Robin körde snabbt och vågat och enligt co-driver Mathias var det bland det värsta han varit med om. Inget skulle stå i vägen för Robin. Jonas var det enda hotet och han matchade Robins fart i början av SS10. Vem som faktiskt ledde under sträckan kan inte avgöras men att det var jämt är det ingen fråga om. Detta otroliga drama fick ett abrupt slut för Jonas som fick ett motorras efter halva sträckan. Guldjakten var över. Robin gick i mål, vann tävlingen och fick äntligen sitt efterlängtade SM-guld.

2017 när Robin och Mathias körde sista SM-tävlingen i Linköping låg de tvåa och jagade SM-guldet febrilt. Kraschen de råkade ut för satte stopp för dem den gången men det skulle inte vara slutet, det bestämde de omgående. Guldet skulle bärgas. Nu två år senare hade de gjort just det. Det var den perfekta comebacken och med det kände sig båda två redo att lägga hjälmen på hyllan.

2019 blev ett fantastiskt år för Team NYBE och med hårt arbete kommer även 2020 bli det. Vi i team NYBE vill tacka ALLA som gjort detta året möjligt! Alla sponsorer, mekaniker, förare, teammedlemmar och fans, ni är guld värda och utan er hade detta aldrig varit möjligt! Stort tack, vi syns nästa år!

2019-11-11 12:07
(0)